*

MirjamiParant1

Kuka soittaa VR:n kuolinkellot?

Valtion Rautatiet on mielissämme vahvana ja arvostettuna toimiva osaaja. Juna on kuljettanut hiljaista miestä kohti siirtotyömaata tai kuljettanut sotalapsia Ruotsiin.

Juna on vienyt maaltamuuttaneita kotikonnuilleen jouluiksi ja saattanut monet yksinäiset kohtaamaan ravintolavaunussa tai vastakkaisilla penkeillä.

Itse, maaltamuuttaneena, kuljin aikanaan junalla Helsingistä Pieksämäelle ja sieltä vaihdolla 'lättähatulla' Varkauteen.

Aikataulut täsmäsivät. Turvallisuuden tunne ei järkkynyt.

Tosin, erään kerran, paluumatkallani Pieksämäen asemalla, olin juuri nousemassa junaan, kun takanani joku kähisi. Katsoin taakseni, ja siellähän oli tietenkin Pieksämäen itsensä paljastaja. Siitäpä en suuremmin hätkähtänyt, vaan kiirehdin varaamalleni istuinpaikalle.

Lukaisin tuossa Elina Lepomäen blogia, jossa hän ilakoi rautateidemme vapauttamisesta kansainväliselle liikenteelle.

Ajatushautomo Liberassa työskenneelle Lepomäelle lienee yhdentekevää, miten maamme infrastruktuuri on toiminut ja toimii, kunhan kilpailua saadaan.

Hänen arvomaailmaansa ei ilmeisesti kuulu kansalliset arvot tai turvallisuus.

Kilpailun hengessä, kaikki on kaupan. jopa isänmaalliset arvot.

VR on osa kansallista identiteettiämme, joka osaa hoitaa hommansa.

Nyt, uuden ministerin kaudella, on tapahtunut harmillisia muutoksia lipun ostamisessa, joka on aivan sitä itsestään.

Häiriötoimintaa, että tunnistaisin, miten tietoisesti yritetään alasajaa VR:n itsenäistä toimintaa.

Onko Liikenneministeriössä lähdetty tietoiseen VR:n alasajoon?

Siltä nyt näyttää.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Miksi ihmeessä VR haluttaisiin ajaa alas ennen kilpailun avaamista? Nythän se pitää laittaa kuntoon, niin että se pärjää kilpailussa, tai saadaan hyvä hinta myydessä.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

On selvä, että VR:n rooli yritetään saada keinottomaksi.

Lipunmyynnin lakkauttaminen junissa oli selkeä aloitus. Jatkumo sille oli, että lipunmyyntiä asemille ei ollut organisoitu.

Hesan rautatieasemalla, turistit jonottivat lipunmyyntiautomaateilla, jotka eivät edes toimineet.

Eli, täydellisen kaaoksen ilmapiirin luominen edesauttaa VR:n imagon alasajoon.

Tällä perustellaan sitten kansainvälisen tai muun kilpailutoiminnan puolustelua.

Näyttää pahalta. Tosi pahalta.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Lipunmyynnin lakkauttaminen junissa oli selkeä aloitus. Jatkumo sille oli, että lipunmyyntiä asemille ei ollut organisoitu.

Bernerkö teki nuo päätökset?

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant Vastaus kommenttiin #14

Harri R., tuskin Berner!

Nythän hänen ministeriönsä penää HSL:lta selvitystä puuttuvista lippuautomaateista, joita puuttuu edelleen viideltätoista asemalta.

Heikosti hoidettu joka tapauksessa.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #16

Eli VR (ja HSL) ovat itse homman sössineet, mutta kilpaa ollaan Bernerin kimpussa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #14

Kuka näistä valtionyhtiöstä kuten Postista ja VR:stä viime kädessä vastaa vai hallitukset? On ollut jo pitkään nähtvillä että tarkoitus on yksityistää kannattavat toiminnot surkealla johtamisella jotta kansalaiset suorastaan vaatisivat näiden yksityistämistä. Eikö Caruna tai Digita kerro mitään yksityisten yhtiöiden tavoitteista ja siitä kuka tässä pelissä häviää.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant Vastaus kommenttiin #20

Jarmo, hiljainen hivuttaminen myyntitoiveiden suuntaan ei jää huomiotta. Monet valtionyhtiöiden toiminnot halutaan ajaa alas. Paras todiste siitä on Posti, jota murjotaan jo kovalla kädellä. Posti toimii kuljetusfirmana, kotiapuna, nurmikonleikkaajana ja uusia aluevaltauksia etsitään.
Varsinainen postinjakelutehtävä onkin sivuseikka.

Olen saanut useita vääriä kirjeitä, joita joudun postittamaan oikeille saajilleen. Pahin oli Ulosottoviraston kirje, joka paljasti vastaanottajan taloudellisen tilanteen. Ei hyvä:(

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

" tai saadaan hyvä hinta myydessä".
Kuten Kemiran tapauksessa ? Liki 20 miljardin arvoinen Kemira "myytiin" 200 miljoonalla norjalaisille. Tuoko on poliitikkojen "hyvä hinta" ? http://sibilyanev.puheenvuoro.uusisuomi.fi/236031-... . Eivät poliitikkomme mitään myy, vaan lahjoittavat. VR pitäisi siis pistää hyvään kuntoon lahjoitusta varten ?

Nähdäkseni VR on johdettu kuten Posti. Johto tahallaan suututtaa kansalaiset mahdollisimman huonolla palvelulla, jotta kohde olisi helpompi lahjoittaa pois. Jotta kansa peräti vaatisi sitä.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant
Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala Vastaus kommenttiin #8

Onko muuten tietoa mihin ensimmäinen kommenttini on kadonnut ? Se kommentti mihin nyt Stenbäckin kommentti 1 on vastaus.
Voiko joku kertoa miksi se on sensuroitu ? Miten voin ottaa opikseni, jos perusteluja ei kerrota ? En ottanut siitä kopiota itselleni enkä enää muista sen sisältöä.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant Vastaus kommenttiin #13

Pekka, en tiedä. Itse en ole ollut sivulla sitten eilisen.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Otsikon kysymys on aiheellinen, sillä nykyhallituksen ministerit ovat päässeet riman päälle ja aikovat toteuttaa uudistuksen, joka ei palvele kansamme syviä rivejä, vaan mahdollistaa veroparatiisiunelmat kansainvälisille yhtiöille.

Käyttäjän HannuSinivirta kuva
Hannu Sinivirta

Kyllä tässä voi käydä niin, että kun VR:n henkilöliikenne avataan kilpailulle, VR:n toimintaedellytykset saattavat heikentyä, resurssien vähentyessä.

Ministeri Bernerin väite, että yhtiöittämisellä saavutetaan paremmat edellytykset rautatieverkon käyttöasteelle.

Se voi toki olla mahdollista, mutta se tarkoittaa myös samalla kaluston ja kunnossapidon rahoitusta, jonka luonnollisesti maksavat kuluttajat.

Kun kansainväliset yhtiöt pääsevät osallisiksi, on uskon varaista olettaa, että lippujen hinnat tulisivat välittömästi laskemaan. Matkustajamäärät tuskin tulevat merkittävästi kasvamaan ainakaan aluksi, ehkä vasta vuoteen 2026 mennessä. Tilanne silloin voi olla periaatteessa mikä tahansa.

Pahoin pelkään, että VR on silloin minoriteetissa.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Kansallisen VR:n yhtiön alasajon mahdollistaa tietoinen toiminta.

Lipunmyynti junissa lopetettiin, mutta samaan aikaan asemille ei saatu vastaavaa palvelua.

Sanktioitu, liputta matkustaminen, tehtiin tietoisesti ja kiusaamistarkoituksessa.

Kukaan ei voi ymmärtää, että lapsi, jolla ei ole alueellista arvolippua, saa sakon siitä, että ei maksanut matkaansa, kun siihen ei ollut tarjolla yhtään vaihtoehtoa.

Tietoista hämäystä. VR:n mustamaalausta.

Näin ihmisten hermostumista VR:n toimintaan toteutetaan.

Käyttäjän ilkka07kiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

Tämän yhden naisministerin kautta ei ole tullut vielä yhtään järkevää ehdotusta Suomen parhaaksi. Enemmänkin menee vahingoittamisen puolelle hänen istumisensa hallituksessa. Pitäisihän Suomessa muistaa se kuinka ulkomaat kyllä hyödyntävät kaiken ilmaisen rahan, joka heille tarjotaan. Ei EU ole mikään "pyhimysten" kerho, eikä tule olemaan. Ennen EU-aikaa Suomen pankit juoksutettiin ansaan, ppankkikriisi jonka maksoivat suomalaiset itse. Tässä junatoilailussa tulee käymään melko varmasti samoin. Rikas ajaa tappiolla plussaa tuottavan VR:n alas ja ottaa raiteet uuteen ulkomaiseen monopoliin.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Ilkka K., kovilla panoksilla mennään. Kaukana on Juhani Ahon tarina Rautatiestä. Itse näkisin, että on pidettävä ääntä ja huudettava lujaa.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Mä olen kylläkin matkustellut yksityisellä ja julkisella junatarjonnalla pitkin Eurooppaa ja pohjois-Afrikkaakin. Useimmiten palvelu, aikataulut ja hintataso pelasi suomalaista paremmin. Eipä tule monopolia ikävä, se on kovin usein ollut syy valita joku muu matkustusvaihtoehto.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki

Eurooppalaisessa rautatieliikenne vertailussa Suomi (VR) on sijalla 3. Sinulla on käynyt todella hyvä tuuri matkoillasi ulkomailla ja huono tuuri kotimaassa. Tai sitten keksit tarinan tukeaksesi omia ajatuksiasi. Kumminkohan mahtaa olla?

https://www.bcg.com/publications/2017/transportati...

Käyttäjän HannuSinivirta kuva
Hannu Sinivirta

Toisaalta, monopolit ovat vaihtuneet historian sivu ja tärkeintähän tässä on asiakkaiden palveleminen, -eli ensisijaisesti Suomalaisten matkustajien palvelutason nostaminen ja VR:n henkilöstön työpaikkojen turvaaminen.

"Berner sanoo, että junaliikenne avataan käyttöoikeussopimusten kautta. Kilpailua ei siis avata avoimella pääsyllä, vaan valtio kilpailuttaa tiettyjä sopimuksia."

Kilpailuttamisessa yleensä otetaan huomioon kohtuulliset tarjoukset ja se yleensä johtaa siihen, että palvelujen hintataso jatkossa tulee vähintään säilymään samana ja olen kohtuullisen varma, että siirtymävaiheen aikana hinnat tulevat nousemaan.

Jos VR aikoo säilyttää itsenäisyytensä, kilpailu asiakkaista tulee olemaan kova. Yleiseurooppalaiset tariffit tulevat joka tapauksessa vaikuttamaan hintoihin ja yleensä kyllä käy niin, että kun palvelujen laatua nostetaan, hinnat tulevat säilymään korkeina.

Matkustajamäärien lisääntyessä, rataverkkoa Suomessa tulee kehittää, laajentaa ja ylläpitää, se tulee maksamaan miljardeja. Kuinka usein on käynyt niin, että valtakunnallisten palvelujen hintataso on silloin laskenut?

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Näyttäisi nyt Veturimiestenliitto aloittavan vuorokauden lakon. Lienee tunnelmat katossa:((

Käyttäjän HannuSinivirta kuva
Hannu Sinivirta

On tietysti vaikea tässä vaiheessa mennä sanomaan, onko tavoitteena ajaa alas VR:n toiminta kokonaan. Jos yhtiöittämisen jälkeen tulevat uudet yrittäjät ottavat käyttöönsä oman kalustonsa, -niinkuin julkisuudessa on toivottu-, se voi lieventää VR:n taakkaa. Jos taas VR joutuu vastaamaan yksin kalustosta, se ei tiedä hyvää.

Joka tapauksessa rataverkkoa joudutaan rakentamaan ja ylläpitämään käyttöasteen lisääntyessä. Reilu periaate olisi se, että ne yrittäjät jotka rataverkkoa tulevat kehittämään ja käyttämään, ovat mukana omalla kalustollaan ja käyttökustannukset tulisi jakaa sen mukaisesti.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Hannu,

on selvää, että ennakointi on periaatteellista muutosvastarintaa, joka kuuluu suurten muutosten pohdinnassa. Nyt, veturimiesten protesti kohdistuu hallituksen toimintaan ja siten ei ole lakko.

Kilpailevat yritykset on velvoitettava rakentamaan ja ylläpitämään rataverkkoa sekä käyttämään omaa kalustoaan.

Valtion = yhteiskuntamme varoilla rakennetun rataverkon ja kaluston hyödyntäminen ei saa viedä kilpailuetuakansalliselta VR:ltä.

Käyttäjän HannuSinivirta kuva
Hannu Sinivirta

Mirjami,

Olen samoilla linjoilla. Jos uudistuksia tehdään oikeudenmukaisesti, se on hyvä asia.

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset